Din åsikt?

Jag är lite nyfiken på er åsikt kring ordet besatt?

Vad tycker ni? Vad är besatt för er? Är gränsen hårfin? Är en persons målmedvetenhet och driv en besatthet, eller är det bara ett stort intresse? Är det först när man har ett sjukligt beteende som ordet besatt kommer in?

Googlar man synonymer till besatt kommer dessa upp: styrd, behärskad, helt uppfyld, ockuperad, intagen, galen, vanvettig, tokig, rabiat, fixerad, manisk.

Synonymer till målmedveten: målinriktad, bestämd, resolut, planmäsig, framåtsträvande, framåt, ambitiös.

Ordet är fritt, vore kul att höra vad ni tycker.


Kommentarer
Postat av: Josse

Det är en hårfin balansgång mellan att vara besatt / målmedveten / intresserad. Frågan är dock vem det är som avgör? Eller om besatthet kan uppkomma när något skadligt eller sjukligt kommer in i bilden?



Jag anser att besatthet kommer hand i hand med sjukligt/skadligt. Det är ett otroligt negativt laddat ord vilket man ska undvika att nyttja. Målmedvetenhet är väl det de flesta människor är, psykopater är besatta liksom stalkers :D

2011-03-05 @ 19:16:39
URL: http://jossesplace.blogg.se/
Postat av: Strigge

Besatt används av de andra som inte orkar förstå,

målinriktad används av de som förstår :)

2011-03-05 @ 19:30:26
Postat av: Anna

Att vara besatt är ett sjukligt beteende i mina ögon. Då man egentligen inte gör det av vilja och glädje utan snarare för att man måste och egentligen mår dåligt av det, utan att själva kunna erkänna det. Det är ett riktigt negativt laddat ord!

2011-03-05 @ 19:34:05
URL: http://annaekvall.blogspot.com
Postat av: Anonym

Besatt för mig är när man gör något så intensivt och tvångsmässigt att det får negativa konsekvenser både för den egna personen men även omgivningen. Precis som Anna ovan skrev så tänker jag att man nog i många fall även mår dåligt av att göra det fast man kan ej sluta. Intressant att behärskad kommer som en synonym till ordet för jag tänker att det är precis det man inte kan vara/är om man är besatt. Medan den målmedvetna vet att ibland måste man hejda sig för att komma framåt....alltså kan tänka långsiktigt..förstår du hur jag menar? kram kram

2011-03-05 @ 19:43:55
Postat av: Nilma

Besatthet är för mig ett oerhört starkt ord. Det låter nästintill sjukligt, som att en demon flugit i människan och att denne inte själv längre kan styra över sitt beteende. Förr i världen användes ordet besatt av människor som hade fått "djävulen i sig" och blivit besatt av demoner: de var inte sig själva längre och de valde inte själva.



Men, vad har vi då för "demoner" i dagens samhälle. Jag skulle vilja påstå att allt som får en människa beroende är något som också kan få människan besatt (med andra ord att denne inte bestämmer själv). Då ska vi se, de största demonerna i dagens samhälle torde således bli cigaretter/snus, alkohol, kaffe och socker (tar inte med tyngre droger, de är så uppenbara). Det skulle å andra sidan betyda att allt som får en människa att gå emot sin egentliga vilja: att spara på energi (eller vara lat som vi kallar det), äta sött och döva smärtcentra i hjärnan borde vara raka motsatsen till besatthet. Att exempelvis träna mycket blir, med denna definition av besatthet, en av de minst besatta saker man kan syssla med. Och de som röker, äter mycket onyttig mat eller på andra sätt inte tar hand om sin kropp är de som låter sig styras av våra drifter/demoner istället för att tänka ut själva vad som är bra för dem.



Sen kan man ju också hänvisa till det klassiska bibelcitatet: "Den som står utan synd må kasta första stenen". Att peka på andra är otroligt lätt, men hur ligger det till bakom sin egen stängda dörr? Finns det verkligen någon som har så rent sopat att man har rätt att hänga ut någon annan? Jag tvivlar på det.

2011-03-05 @ 20:42:33
URL: http://www.hjarnvilja.se
Postat av: Petra

Träning och ett mål kan ibland uppfattas som besatt men det är ju ett intresse och en livsstil och man gör det för att må bra. Är nog bara olika sätt att se på träning och vad man själv uppfattar som normalt och att det ibland kanske ger andra lite dåligt samvete och då slänger folk ur sig "men du är ju besatt" Men har man ett mål så har man ju även måsten så lite besatt måste man nog vara för att lyckas tillslut :P

2011-03-05 @ 21:54:17
URL: http://petrooows.blogg.se/
Postat av: Anna Henriksson

mitt inlägg blev utan namn ser jag =)

2011-03-06 @ 11:30:49
Postat av: Fanny

Anna H: Jag förstår hur det menar.. :) Kan också tycka att det är konstigt att behärskad kommer upp som synonym.



Kul att läsa era synpunkter!

Jag håller med er och tycker själv att det är ett väldigt negativt laddat ord. Vilket många gånger används av personer med okunskap eller ovilja att förstå en annan persons val av livsstil, som exempelvis träning. Jag tycker att en person är besatt först när det blir sjukligt. När personen inte mår bra men ändå inte kan sluta, precis som några av er har skrivit.

2011-03-06 @ 22:28:23
URL: http://fannysundstrom.blogg.se/
Postat av: lovisa

Jag har funderat en hel del kring detta inlägg iom att det ofta kommenteras om besatthet kring träning. Jag tror att det grundar sig i en avundsjuka i att man har något man älskar & tycker är så underbart & roligt som man längtar till & bygger upp sitt liv kring... för vem vill inte ha den lyckan ;)



"Obsessed is just a word used by lazy people to describe dedicated"

2011-03-07 @ 21:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0