My Journey

Allt började först och främst när jag lärde känna min vän Isabell, det var hon som fick mig att få upp ögonen för styrketräning och fitness, vilket jag idag tackar henne för! ♥ Jag hade styrketränat sporadiskt sedan tiden hemma på Åbackens, men gruppträning var mer min grej.
Året var 2009, jag minns inte exakt men jag tror att Isabell läste lite bloggar och tipsade mig om Linda Fodors blogg. Jag började läsa den och gick med i en utmaning som pågick från maj till oktober. Vi skulle skriva dagligen om vår träning samt lägga upp en formcheck varje månad. Det var då min blogg fick en inriktning på just träning. Mitt mål å var att bli starkare, definiera kroppen och förbättra mina matvanor. Jag åt alldeles för oregelbundet och sällan, samt för mycket mikromat p.g.a taskig planering. Mackor var min största last. Jag åt frukost, lunch och oftast ingen ordentlig middag, utan bara mackor. Det kommer man INTE långt på!
 
Bort med mackorna! Proteinpulver, ägg, keso och kvarg skulle nu bli en del av min kost. Men fy innan jag lärde mig äta kvarg! haha. Tyckte inte ens om det med funlight. Nu älskar jag det! (och saknar det då det inte ingår i min nuvarande diet) Lunch och middag fick en helt ny innebörd.
 
Nedan så kommer lite bilder på min utveckling. Många av bilderna har jag har visat förut, så ni som följt mig en längre tid får en liten update.
 
 
Maj 2009
 
 
Min dåvarande form.. jag kunde väl sett lite surare ut..
 
Jag började även läsa lite andra fitnessbloggar där jag fann massor av inspiration.
En bloggarna var Denicé. Hon är än idag en hon STOR inspirationskälla för mig men också en underbar vän och stöttepelare! ♥

Det enda ledde till det andra och jag insåg att dessa kroppar var något som jag ville sträva efter. Tävla? vore det något för mig? Ja, kanske. Ju mer jag läste om fitness på olika sidor på nätet och bloggar, desto mer insåg jag att jag kommer behöva lite hjälp på vägen. Sagt och gjort, kontaktade Fredrik på reFORM. I oktober 2009 fick jag mitt första kostschema. Det var nog den här perioden som jag lärde mig att äta kvarg och keso. ;)
 
2010 passerade, jag tränade på och trodde väl att jag körde så hårt som jag kunde. Men ack så fel jag hade. Tror att det var i början på 2011 som jag första gången pratade med Fredrik om att jag ville tävla. Men jag kan inte säga att han höll med mig och tur är väl det! Han tyckte att jag borde vänta lite till. Jag var helt enkelt alldeles för liten. Då insåg jag att jag behövde se över min träning, vad kunde jag förändra? Kosten var det inga problem med egentligen. Men jag körde på för klent på gymmet! Började gå till F och här fick jag min första helomvändning, började från scratch och fokuserade mest på KONTAKT som är A och O. Efter att ha utvecklats saaaakta i ca 1 år så började min kropp nu svara bra på den behandling som den fick. Jag fick många aha-upplevelser! Vilket jag kan få än idag.. :)
 
Såhär i efterhand önskar jag att jag inte hade "fiskört" så länge, då hade ju min form varit mycket bättre idag än vad den är. Men jag har ju helt klart lärt mig något på vägen. Så alldeles bitter ska jag väl ändå inte vara. :)
 
 
 
Oktober 2009
 
 
 
Juni 2010
 
 
 
 
 
Februari - Mars 2012
 
 
Juni 2012
 
 
September 2012
 
 
 
Nu.. Mars 2013
 
Jag kan inte direkt påstå att jag har gjort en häpnadsväckande resa. Ingen DUNDER imponerande utveckling med tanke på drygt 4 års tid, utan snarare så har jag gjort små, små framsteg. Störst utveckling har skett de senaste året, 2012. Men jag kommer utan tvekan kliva upp på scenen i juni i mitt livs bästa form! :D Sedan ska den slipas på mer för att bli bättre och bättre. Mer massa och kvalitet! Idag är det här mer än ett intresse, det här är min livsstil.
 
En annan bidragande factor till min utveckling är just Factor. Jag har fått så mycket nytt med mig i bagaget, av coach Rikard, som bara varit till min fördel. Crossfit blandat med styrketräning är grymt! Men man måste bara se till att kombinera det rätt, så man inte går in i väggen som jag var nära att göra. Vilan som jag hade gjorde mig gott och kroppen fick möjlighet att återhämtas och växa.
Nu under dieten är det svårt att köra både och då jag behöver äta mer för att orka. Men något pass då och då försöker jag klämma in. :)
 
Inte att förglömma är alla mina härliga träningspartners, utan er hade jag aldrig fått möjligheten att pressa mig själv liiite extra. Nu gillar jag att träna själv, då det går fortare, men jag saknar att ha någon som kan passa när det behövs. Mitt tips: Träna med någon som är på samma nivå som dig, det är guld värt! Eller anlita en PT som kan pressa dig till det yttersta lite då och då. Hade jag råd så skulle jag gå oftare än vad jag gör! I alla fall varje onsdag när det är ben på schemat... haha ;)
 
Här har jag hämtat MASSOR med inspiration under åren. Denicé Lundevall, Aldrig Vila, Ako Rahim, Petra Kardell. Två grymma tjejer och två helt galet grymma killar. Mikael (AV) har en otrolig förmåga att fånga läsarna med sina in lägg, samt en fysik som inte gå av för hackor. Hans tjej Emelie Trossö Ledin besitter även hon en fysik som får en att häpna! Båda är otroligt stora inspirationskällor för mig.
 
Edit: Nytillkomna inspirationer, som INTE får glömmas bort! - Frida Bålefalk, Anna Hultgren
 
Vad behöver man då tänka på inför tävling? Ja, helt ärligt så vet jag knappt själv. Förlitar mig till 100% på min coach. Men, såhär tänker jag och har gjort.
 
Har du aldrig tävlat förut? Mitt tips är då att sikta in dig på en nybörjartävling. Där är det inte lika många moment kring allt och du får möjligheten att testa om det här är "din grej". Den här sporten är väldigt extrem och passar inte alla, jag vet inte ens själv om det är "min grej" då det är min första tävling. :)
 
Anlita en coach! Kolla runt bland folk i branschen, rådfråga andra som tävlar, vem dom vänder sig till.
 
Börja poseringsträna i tid. Ju säkrare du är på scenen, desto bättre! Ta sedan hjälp av någon som själv tävlar och som du tycker poserar bra. En förebild helt enkelt. :)
 
Anlita en sömmerska. Bikinin går ju inte att köpa i butik. Inför Alströmer behövs bara en bikini, annars ska man alltid ha två st. En svart och en i valfri färg till finalen, om man har tur att komma så långt.
 
Gå in dina skor! Är du ovan att glida runt i klackar så är det ännu viktigare. Det finns inget värre än tjejer som inte kan gå i högklackat. Max 12cm klack och 7milimeter sula.
 
Läs på om reglerna inför din tävling. Alströmer tex: Ingen tävlingsfärg och endast en rond. Finalronden. 
Sedan är det ju det där med licens och andra regler, men det kan man läsa om på SKKFs hemsida.
 
Jag skulle nog kunna skriva på i evigheter, men jag tror det var allt och det blev som sagt ett långt inlägg. Jag kanske svävade ut lite då tanken bara var att skriva om HUR jag kom in på Fitness. Men när jag ändå var igång så tänkte jag att jag lika gärna kan skriva i det stora hela om min resa fram till nu. Kanske helt ointressant för vissa, men har jag fått frågan så är det klart att jag ställer upp. Det är inte ofta som någon önskar att jag ska skriva om någon specifikt :D
 
Jag hoppas att du Sofia uppskattar mitt inlägg! :) Och ni andra också för den delen.
 
Ha en underbar dag ♥
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Vilken fantastisk inspiration du är! Har länge tänkt börja träna lite mer "på riktigt" med kost och vad allt det innebär. Och nu känns det som man fått en liten spark där bak att faktist göra det!Tack.

Svar: Men ååååå, tack snälla du! Du anar inte hur GLAD jag blir. :D Så j*vla kul att lilla jag inspirerar dig!! :) Tack!

Lycka till och kör så det ryker. Kan jag så kan du! :)
Fanny

2013-03-14 @ 14:40:22
Postat av: Mor

Fasen vilket bra inlägg av dig!!! Håller med Lina om att du inspirerar oss!!!
Går till gymmet efter jobbet i morgon oxå!!!
Pussokram <3

Svar: Älskade mamma! Tack så himla mycket <3
Va glad jag blir, you go mom!

pusskram
Fanny

2013-03-14 @ 17:39:25
Postat av: sofia

Gud vad kul det var att läsa!! Verkligen inspirerande! Även fast jag själv inte tänker tävla så är det ändå intressant att läsa :)

Svar: Åååh, tusen, tusen tack!! :D Att jag inspirerar, motiverar mig till att fortsätta. Så ett stort tack till dig för din kommentar :)
Fanny

2013-03-14 @ 22:36:07
Postat av: Jennifer

Hej! Tack för en inspirerande blogg och ett superinlägg!!
Jag har styrketränat tungt i ett år nu och äter bra och har länge undrat varför det inte händer mer med min fysik, precis som du skriver att du hade det, så känner jag att jag utvecklas men inte i den takt som den "borde" med tanke på hur mycket jag tränar.
Detta inlägget gav mig en riktig aha-upplevelse i att jag kanske ska ta ut mig ännu hårdare på gymmet!
Dock är min fråga till dig, när vet jag att det är nog hårt? Jag tycker ju idag att jag kör tungt, men inte sådär så jag vill spy eller svimma - är det så långt jag ska gå varje pass för att se resultaten?
Tack igen för en superfin blogg, du är en verklig inspirationskälla :)

Svar: Hej Jennifer!

Va glad jag blir över din kommentar, tack snälla!! :)

Såhär kör jag: Under varje set så ska jag ta ut mig helt, om det då behövs 5 reps mer än vad jag hade tänkt så kör jag 5 till.. Det ska svida i musklerna! Svetten ska lacka och pulsen ska öka. Variera tungt och lätt, få och många reps. Men viktigast av allt är att GE ALLT. Varje set och repetition räknas. Spy eller svimma är nog känslan som ofta infinner sig under ett benpass eller på crossfit. ;)

Kör nu så det ryker, i med en högre växel!! BOOOM! :D
Tack igen för din fina kommentar, det värmer i hjärtat!


Fanny

2013-03-14 @ 22:43:14
Postat av: Anonym

Tack för en fin blogg! Skrev en lång kommentar precis men den verkar inte vilja publiceras :( tack igen i alla fall, verkligen en fin blogg och ett jättebra inlägg :)

Svar: Dina kommentarer kom fram (allihopa), dom måste bara godkännas av mig innan dom syns på bloggen. ;)
Fanny

2013-03-14 @ 22:53:21
Postat av: Nils Wiklund

Snyggt jobbat! Jag tycker din resa är väldigt imponerande. Tycker verkligen du skriver fint också :)

Svar: Tuuuusen tack Nils! :) Det gör mig glad :)
Ha en fin kväll!
Fanny

2013-03-16 @ 14:41:11
Postat av: Ylva

Superkul att följa din väg mot tävling! Har hänt mkt under åren :) Ses på factor mån dag om jag har tur!

Kram Ylva

Svar: Ååh men tack snälla!! Va glad jag blir att du tycker det :)
Ja, det hoppas jag att vi gör! :)

Stor kram tillbaka!
Fanny

2013-03-17 @ 17:03:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0